Arcada stöder små och medelstora företags digitalisering

Publicerad: 22.06.2016 / Pressmeddelande

NOBANET – ett internationellt samarbetsprojekt med direkt samhällspåverkan

Det nordiskt-baltiska nätverket NOBANET, som i maj beviljades stöd av Nordplus samt A.F. Lindstedts & Svenska handelsinstitutets fond för handelsutbildning, kommer under det närmaste året att fokusera på digitalisering. Målet är att vägleda små och medelstora företag ut på den internationella marknaden genom att hjälpa dem erbjuda sina produkter och tjänster online. Nätverket, som varit aktivt sedan år 2013, är en efterfrågad resurs för företags etablering på nya marknader och erbjuder samtidigt de deltagande högskolornas studenter ovärderliga kompetenser och erfarenheter.

– Det kan beskrivas som att lokal kunskapsexpertis kombineras med internationella uppdragsgivare, säger projektledare Eija Källström. Företagen kan ge olika uppdrag till studenter utomlands som tar sig an frågorna på sin hemmamarknad. Studenterna får stöd både av handledande lärare och av mentorer på företagen och på det sättet integreras teori och praktik i genuint internationella uppdrag. Efterfrågan på kunskap inom digitalisering är stor bland företagare och vi har nu ett inspirerande år framför oss!

Projektet, som leds av Arcada och inkluderar högskolor från samtliga nordiska och baltiska länder, integrerar utbildning, forskning, utvecklingsarbete och företagarexpertis i olika gränsöverskridande samarbeten. Medarbetare, studenter och företag arbetar tillsammans över nationella gränser med hjälp av modern teknologi och e-learning-miljöer. Högskolan arbetar nära en rad organisationer och företagspartners inom branschen, t.ex. med ledande leverantörer av e-handelssystem som Vilkas, betaltjänstleverantörer som Paytrail och logistikföretag som Finska Posten. Arcada är även medlem i Verkkoteollisuus RY och arbetar tillsammans med Microsoft Dynamics Academic Alliance.

– Man behöver inte mer än att öppna dagstidningen så ser man vilket behov det finns av stöd inom digitalisering, säger lektor i digital marknadsföring Mikael Forsström, som ansvarar för digitaliseringsaspekten inom NOBANET. Vi som högskola kan fungera som stöd för företag som saknar både know-how och resurser. Vi har kunskapen, arbetskraften och partners som kan sina egna marknader, vilket gör att vi kan erbjuda väldigt bra lösningar som många annars inte skulle ha råd med. Samtidigt lär vi oss i gengäld mycket av våra samarbetspartners och den ömsesidiga nyttan är stor.

Arcada har en lång erfarenhet inom e-handel och digital marknadsföring. Användningen av IT-applikationer och affärs- och logistiksystem är idag integrerad i utbildningen på såväl bachelor- som masternivå och inom NOBANET kommer även en e-learning-kurs med fokus på e-handel att gemensamt skapas av partnerhögskolorna och integreras i läroplanerna.

Läs mer om NOBANET på www.nordicbalticnet.info Extern länk

ARCADA KOMMUNIKATION

Tilläggsinformation:

Projektledare Eija Källström, tfn +358 (0)294 282 528, E-post: eija.kallstrom@arcada.fi

Avsändare:

Kommunikationsplanerare Fredrik Gjerde, tfn +358 (0)40 870 3536, E-post: fredrik.gjerde@arcada.fi