Arcada inledde läsåret 2025–2026 med fokus på högskolornas roll i samhället

Publicerad: 04.09.2025 / Evenemang

Det akademiska året 2025–2026 inleddes med läsårsöppning onsdagen den 3 september på Arcada. Temat som genomsyrade evenemanget var högskolornas betydelse i en snabbt föränderlig värld – en påminnelse om utbildningens roll som samhällsbärare och framtidsformare.

Yrkeshögskolan Arcadas läsårsöppning samlade förstaårsstudenter, personal och inbjudna gäster. Evenemanget kunde också följas med online.

Arcadas rektor Mona Forsskåhl öppnade läsåret 2025–2026. I sin hälsning betonade hon högskolornas centrala roll i samhällsutvecklingen, särskilt i tider av förändring och osäkerhet.

– Det är vid högskolorna som idéer får mötas, brytas och utvecklas, anpassas och tas i bruk i konkreta tillämpningar. Det är här vi fostrar kritiskt tänkande, här vi utmanar etablerade sanningar, och här vi bygger kunskap och finner lösningar som sträcker sig bortom det omedelbara.

I sin hälsning poängterade Forsskåhl även vikten av mångfald inom högskolesektorn, som en grundläggande premiss för kvalitet, innovation och samhällsrelevans.

– Mångfald är en förutsättning, en entydig styrka, som driver kunskaps- och kompetensutveckling och också landets konkurrenskraft framåt. Det är i olikheterna mellan våra lärosäten, i våra olika profiler, pedagogiska metoder och forskningsinriktningar, som den akademiska världen får sin rikedom.

Snabbt föränderlig värld

I år framfördes styrelsens hälsning av ordförande Alexander Bargum. I sin hälsning uppmärksammade han de ekonomiska kraven på högskolesektorn i Finland och lyfte fram vikten av att värna om kvaliteten och framtidstro trots sparåtgärder. Likt Forsskåhl framhöll han vikten av långsiktiga satsningar.

– Investeringar i utbildning, forskning och innovation är det säkraste och mest hållbara sättet att skapa långsiktig ekonomisk tillväxt och välfärd.

Jessica Lindfors, ordförande för Arcada studerandekår – ASK, framförde även en hälsning till de nya studenterna. I sin hälsning delade Lindfors med sig av sin egen resa på Arcada – från tystlåten till styrelseordförande för ASK. Hennes budskap var enkelt: våga fråga, våga prova, våga misslyckas och våga lyckas.

Likt Forsskåhl och Bargum kunde även Lindfors konstatera att vi lever i en tid av snabba förändringar, där gemenskapens betydelse är avgörande.

– Vi har behövt lära oss att anpassa oss, hitta nya sätt att arbeta tillsammans och ibland också nya sätt att orka vidare. Det har inte alltid varit enkelt, men det har visat att vi är starkare än vi tror, särskilt när vi står enade.

Årets alumn Patrick Eriksson.

Årets alumn 2025 är Patrick Eriksson

Under läsårsöppningen delar Arcada ut den årliga utmärkelsen Årets alumn. Utmärkelsen årets alumn går till en person som är en inspirationskälla för dagens studenter och som visar ett brett engagemang för högskolan. Årets alumn 2025 är Patrick Eriksson, som utexaminerades som fysioterapeut 2012.

Läs talen från läsårsöppningen genom att öppna bilagorna nedan.

Hälsoteknologi för rehabilitering och tillgänglighet simuleras på Arcada

Vår vardagsmiljö är långt ifrån tillgänglig för alla. På vilket sätt uppfattas omgivningen av en person med synnedsättning? Hur upplevs olika funktionsnedsättningar i vardagliga sysslor? På Arcada placeras slutanvändaren i centrum då dessa frågor besvaras och ny hälsoteknologi utvecklas.

Kategori: Evenemang