Beds2Bytes
Background and goals
Virtuella vårdavdelningar erbjuder sjukhusliknande vård i hemmet via distansbaserade modeller. Virtuella vårdavdelningar kompletterar den traditionella vården och kan sänka kostnader, men kräver genomtänkt integration i befintliga vårdstrukturer. Vårdpersonalen står inför utmaningar i den snabba teknologiska utvecklingen och behöver utbildning för att patientsäkerheten ska tryggas.
Beds to Bytes är ett projekt som fokuserar på patientvård i virtuella miljöer, med målet att främja kompetensutveckling hos vårdstuderande och vårdpersonal.
Objectives and benefits
I projektet utvecklas undervisningsmaterial för att förverkliga flerformsundervisning kring informationshantering, datasäkerhet, användning av AI och olika e-hälsolösningar inom
patientvård på en virtuell avdelning. Målgruppen är vårdstuderande på yrkeshögskolan Arcada och vårdpersonal. Tyngdpunkten ligger på kompetensutveckling med fokus på patientsäkerhet och patientcentrerad vård. En del av undervisningen sker med hjälp av simuleringspedagogik i virtuella vårdmiljöer som skapas i Arcadas Patient Safety Learning Center. Undervisningsmodulerna planeras att efter pilottestning kunna erbjudas som breddstudier för vårdstuderande och som fortbildning för att säkerställa vårdpersonalens kompetens i en snabbt föränderlig vårdverklighet.
Results
Tanken med utbildningshelheten är att studenterna och vårdpersonal kan visa kunskap och färdighet i bl.a. användning av virtuella kommunikationsverktyg och telehälsoteknik för att genomföra virtuella bedömningar, inklusive patientbedömningar och uppföljning av läkemedelsvård. Därtill tillämpa kritiskt tänkande och följa evidensbaserade riktlinjer för att fatta kliniska beslut och utveckla vårdplaner som är skräddarsydda för patienternas unika behov på en virtuell avdelning.
Societal impact
Genom att ta fasta på de specifika utmaningar och möjligheter som är
förknippade med att erbjuda vård i en virtuell vårdmiljö kan man säkerställa att vårdpersonalen är väl förberedda för att vårda patienter i en snabbt föränderlig vårdmiljö.
Utbildningsinstitutionerna har ett ansvar att säkerställa att vårdpersonalen har den kompetens som krävs för att vårda patienter mångprofessionellt inklusive på virtuella avdelningar utifrån ett patientcentrerat perspektiv.