Barn-robotinteraktion – ett projekt med fokus på barn, teknologi och småbarnspedagogik (BARTEK)
Bakgrund och ändamål
Digitala kompetenser är avgörande för framtidens lärande, kommunikation och
delaktighet i det finska samhället (Utbildningsstyrelsen, 2022). Därför inkluderar planen för småbarnspedagogik redan idag ett uttalat uppdrag att stödja barnens förståelse för digitalisering. Daghemmen uppmuntras till att använda digitala verktyg för att främja kreativitet, samarbetsförmåga och läskunnighet bland barnen (Utbildningsstyrelsen, 2022).
På Arcada ser vi att forskningen i digitala lösningar och robotik – inom specifikt
småbarnspedagogik – behöver få ett starkare fotfäste i Finland. Vi behöver utveckla
robotar som kan förstå och kommunicera på ett sätt som barnen förstår, samt beaktar
den språkliga och kulturella särart som den finlandssvenska kontexten utgör. Språket
spelar en nyckelroll i människors interaktion med robotar, och är avgörande för hur vi
närmar oss och förhåller oss till en social humanoid robot. Detta har även Arcadas
egen forskning på området visat. (Hägglund, Tigerstedt, Biström, Wingren,
Andersson, Kuvaja Adolfsson, Penttinen & Espinosa-Leal, 2023; Kuvaja Adolfsson,
Tigerstedt, Biström & Espinosa-Leal,2024; Hägglund, S., Espinosa-.Leal, L., Forss,
Hägglund, Kuvaja-Adolfsson, Rautanen, Shcherbakov, & Tigerstedt, 2022)
Vi ser också att de lösningar som utvecklas för småbarnspedagogiken måste vara både tillförlitliga, trygga och användarvänliga, så att de kan vara till nytta i en hektisk daghemsmiljö och underlätta personalens arbete.
Projektets ledningsteam:
Projektledare, Dr Christa Tigerstedt
M.Sc Eva Edgren (småbarnspedagogik)
Doktorand, M.Sc (eng.) Dennis Biström
Målsättningar och nyttan
Arcadas tillämpade forskning i barn-robotinteraktion har som syfte att studera hur
sociala humanoida robotar (eng. socially assistive robots SAR) kan komplettera och
underlätta en trygg lärmiljö på daghem. Forskningen begränsas till daghem i
Svenskfinland.
I samarbete med experter och forskare inom ingenjörs- och pedagogiska vetenskaper,
inklusive socionomutbildningen på högskolan, vill Arcada:
1. Öka förståelsen för hur digitala lösningar kan stöda vardagen på daghem
2. Utveckla lösningar som lämpar sig för småbarnspedagogik
3. Testa lösningarna i praktiken och utvärdera resultat
4. Beforska barn-robotinteraktion med både ett tillämpat och
kunskapsutvecklande syfte
5. Spegla och framlägga forskningens resultat i nationella och internationella
kontexter
6. Utveckla den svenskspråkiga socionomutbildningen (inklusive
småbarnspedagogiken) och fortbildningen på Arcada, för att stärka
daghemspersonalens teknologiska kompetenser
Våra övergripande frågeställningar är Hur sociala humanoida robotar kan
komplettera och underlätta en trygg lärmiljö på daghem, samt Vilken roll och vilka
uppgifter en social humanoid robot kan ha i en daghemskontext.
Med utgångspunkt i dessa frågeställningar syftar projektet till att besvara följande
preliminärt utvecklade, tematiska forskningsfrågor:
Frågor kring lärandet
Hur kan man använda en social humanoid robot för att stöda lärandet på det
småbarnspedagogiska fältet?
a) På vilket sätt kan barn-robot-interaktion stödja barnets lärande?
b) På vilket sätt kan roboten stödja personalen i deras pedagogiska arbete?
Resultat
Projektet bidrar till ökad förståelse för hur sociala humanoida robotar kan komplettera
och underlätta en trygg lärmiljö på svenskspråkiga daghem i Finland.
Forskningen resulterar konkret i att de svenskspråkiga socionomutbildningarna och
fortbildningen kan utvecklas till att innefatta användningen av digitala verktyg, och öka
den teknologiska acceptansen inom svenskspråkig småbarnspedagogik. Med andra
ord strävar vi till att bidra till ett hållbart kunskapslyft på fältet. I förlängning förväntas
projektet leda till att svenskspråkig daghemspersonal får ökat kunnande och förståelse
för hur digitala lösningar kan integreras i den dagliga verksamheten, i enlighet med
Utbildningsstyrelsens plan för småbarnspedagogik (2022).
Målen för hållbar utveckling



