Hyppää pääsisältöön
Arcada

Päävalikko

  • Opiskele Arcadassa
    • AMK-tutkinnot
    • YAMK-tutkinnot
    • Täydennyskoulutus
    • Hakijapalvelut
    • Avoin AMK
    • Kampus
    • Tutustu Arcadaan
    • Opinto-ohjaajalle
  • Tutkimus
    • Tutkimusalueet
    • Projektit
    • Julkaisut
    • Tutkijamme
    • Avoin tiede
    • Tutkimusblogi
  • Yhteistyö ja palvelut
    • Avoimen korkeakouluopetuksen päivät
    • Kumppanuudet
    • Palvelut
    • Tue meitä
  • Tietoa Arcadasta
    • Organisaatio
    • Akatemiat
    • Blogit
    • Kestävyys ja vastuullisuus
    • Tule meille töihin!
    • Yhteystiedot
    • Arcada shop
  • På svenska
  • In English
  • Etsi

Murupolku

  • Etusivu
  • Tutkimus
  • Tutkimusprojektit
  • BARTEK - projekti joka keskittyy lapsiin, teknologiaan ja varhaiskasvatukseen ---

BARTEK - projekti joka keskittyy lapsiin, teknologiaan ja varhaiskasvatukseen ---

Omistaja

Christa Tigerstedt

Alkaa

2025-08-01

Loppuu

2027-07-31

Rahoitus

BMR

Yhteistyö

Daghem i regionen
Småbarnspedagogik

Organisaatio

School of Business and Healthcare

Tutkimusohjelma

  • Business
  • Health and welfare

Ympäristö

  • Arcada AI and Human Interaction Hub

Tausta ja päämäärä

Digitaaliset taidot ovat ratkaisevia tulevaisuuden oppimisen, viestinnän ja osallisuuden kannalta suomalaisessa yhteiskunnassa (Opetushallitus, 2022). Siksi varhaiskasvatussuunnitelmaan sisältyy jo nyt selkeä tehtävä tukea lasten ymmärrystä digitalisaatiosta. Päiväkoteja kannustetaan käyttämään digitaalisia välineitä luovuuden, yhteistyökyvyn ja lukutaidon edistämiseksi lasten keskuudessa (Opetushallitus, 2022).

Arcadassa näemme, että digitaalisten ratkaisujen ja robotiikan tutkimuksen – erityisesti varhaiskasvatuksessa – on saatava vahvempi jalansija Suomessa. Meidän on kehitettävä robotteja, jotka ymmärtävät ja kommunikoivat tavalla, jonka lapset ymmärtävät, ja jotka ottavat huomioon suomenruotsalaisen kontekstin kielelliset ja kulttuuriset erityispiirteet. Kieli on avainasemassa ihmisten vuorovaikutuksessa robottien kanssa ja ratkaiseva siinä, miten lähestymme ja suhtaudumme sosiaaliseen humanoidirobottiin. Tämä on myös Arcadan oman tutkimuksen osoittama (Hägglund, Tigerstedt, Biström, Wingren, Andersson, Kuvaja Adolfsson, Penttinen & Espinosa-Leal, 2023; Kuvaja Adolfsson, Tigerstedt, Biström & Espinosa-Leal, 2024; Hägglund, S., Espinosa-Leal, L., Forss, Hägglund, Kuvaja-Adolfsson, Rautanen, Shcherbakov, & Tigerstedt, 2022).

Näemme myös, että varhaiskasvatukseen kehitettävien ratkaisujen on oltava sekä luotettavia, turvallisia että käyttäjäystävällisiä, jotta ne voivat olla hyödyksi kiireisessä päiväkotiympäristössä ja helpottaa henkilökunnan työtä.

Johtoryhmä:
Project Manager, Dr Christa Tigerstedt
M.Sc Eva Edgren (varhaiskasvatus)
PhD student, M.Sc (eng.) Dennis Biström

Tavoitteet ja hyödyt

Tavoitteena lasten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa on tutkia, miten sosiaaliset humanoidirobotit (engl. socially assistive robots SAR) voivat täydentää ja helpottaa turvallista oppimisympäristöä päiväkodeissa.

Yhteistyössä insinööri- ja kasvatustieteiden asiantuntijoiden ja tutkijoiden, mukaan lukien korkeakoulun sosionomikoulutuksen kanssa, Arcada haluaa:
1. Lisätä ymmärrystä siitä, miten digitaaliset ratkaisut voivat tukea arkea päiväkodeissa
2. Kehittää ratkaisuja, jotka soveltuvat varhaiskasvatukseen
3. Testata ratkaisuja käytännössä ja arvioida tuloksia
4. Tutkia lasten ja robottien välistä vuorovaikutusta sekä soveltavalla että tiedonkehittämisen tarkoituksella
5. Peilata ja esittää tutkimuksen tuloksia kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä
6. Kehittää ruotsinkielistä sosionomikoulutusta (mukaan lukien varhaiskasvatus) ja jatkokoulutusta Arcadassa, vahvistaakseen päiväkotihenkilökunnan teknologisia taitoja

Yleisimmät kysymyksemme ovat: Miten sosiaaliset humanoidirobotit voivat täydentää ja helpottaa turvallista oppimisympäristöä päiväkodeissa, sekä Mikä rooli ja mitkä tehtävät sosiaalisella humanoidirobotilla voi olla päiväkotikontekstissa.

Näiden kysymysten pohjalta projektin tavoitteena on vastata seuraaviin alustavasti kehitettyihin, temaattisiin tutkimuskysymyksiin:
Kysymyksiä oppimisesta
Miten sosiaalista humanoidirobottia voidaan käyttää tukemaan oppimista varhaiskasvatuksen alalla?
a) Miten lasten ja robottien välinen vuorovaikutus voi tukea lapsen oppimista?
b) Miten robotti voi tukea henkilökuntaa heidän pedagogisessa työssään?

Tulokset

Projekti lisää ymmärrystä siitä, miten sosiaaliset humanoidirobotit voivat täydentää ja helpottaa turvallista oppimisympäristöä ruotsinkielisissä päiväkodeissa Suomessa. Tutkimuksen konkreettinen tulos on, että ruotsinkieliset sosionomikoulutukset ja jatkokoulutukset voivat kehittyä sisältämään digitaalisten työkalujen käytön ja lisäämään teknologian hyväksyntää ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa. Toisin sanoen pyrimme edistämään kestävää tiedon lisäämistä alalla. Pitkällä aikavälillä projektin odotetaan johtavan siihen, että ruotsinkielinen päiväkotihenkilökunta saa lisää osaamista ja ymmärrystä siitä, miten digitaaliset ratkaisut voidaan integroida päivittäiseen toimintaan, Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman (2022) mukaisesti.

Kestävän kehityksen tavoitteet

3: Terveyttä ja hyvinvointia4: Hyvä koulutus5: Sukupuolten tasa-arvo11: Kestävät kaupungit ja yhteisöt
Takaisin sivun alkuun
  • Arcada
    • På svenska
    • In English
  • Kysymyksiä? Ota yhteyttä
  • Saavutettavuus ja tietosuoja
Teema
  • Seuraa Arcadaa LinkedInissä
  • Seuraa Arcadaa Instagrammissa
  • Seuraa Arcadaa Blueskyssä
  • Seuraa Arcadaa Facebookissa
  • Seuraa Arcadaa Youtubessa
  • Jan-Magnus Janssonin aukio 1
    00560 Helsinki
    Suomi(Tarkastele missä Arcada sijaitsee Google Mapsissa.)
  • Puhelinnumero: +358 (0)294 282 699