Nytänk för undervisning och träning i Arcadahallen

Publicerad: 27.03.2019 / Pressmeddelande

Arcadas nya idrottshall erbjuder toppmoderna och mångsidiga möjligheter för högskolans undervisning och forskning inom hälsa och välfärd. Byggnaden är även ett efterlängtat tillskott i huvudstadsregionen där efterfrågan på både träningsutrymmen och studentbostäder är stor.

Arcadahallen med sina åtta våningar är en unik bygglösning, som kombinerar studentbostäder med idrottsutrymmen. Huset har sammanlagt 103 bostäder på de fem första våningarna och högst upp finns idrottshall, gym och testlaboratorium. Hallen invigdes under festliga former onsdagen den 27 mars.

- Arcadahallen är värdefull för oss på flera sätt. Det moderna konceptet och de välutrustade salarna innebär ett mervärde för vår undervisning och ger ett lyft åt högskolans idrottsprofil. Därtill utökas och breddas vårt campusområde då vi nu har både idrottshall och fler studentbostäder att erbjuda, säger Arcadas rektor Mona Forsskåhl.

Hallen betjänar förutom Arcada även närområdet. Privatpersoner och föreningar har möjlighet att använda sig av idrottshallen och testlaboratoriets tjänster för sin verksamhet.

- Vi är glada över att kunna erbjuda idrottsmöjligheter till en bred målgrupp. Våra nya utrymmen är attraktiva och högklassiga och de lämpar sig för allt från toppidrottare till vanliga motionärer, säger Jacob Jungell som är idrottskoordinator på Arcadahallen och som har deltagit i projektet sedan byggstarten 2017.

Hallen möjliggör nya inlärningssätt

Arcadas blivande idrottsinstruktörer och fysioterapeuter använder hallen i sin utbildning och den har planerats för att ge studenterna bästa möjliga förutsättningar inför arbetslivet. I slutet av februari fick de första studentgrupperna besöka hallen och undervisningen flyttas nu stegvis över.

Ett efterlängtat tillägg i undervisnings- och forskningsverksamheten är de simuleringsmöjligheter som det moderna testlabbet medför. Med hjälp av kameror och mikrofoner i labbet kan testsituationer streamas till bredvidliggande undervisningsrum.

- Att följa med på distans är ett innovativt inlärningssätt som vi redan använt inom teknik- och vårdutbildningarna och det är fint att nu kunna erbjuda detta bredare. Testlabbet kan även användas för att involvera studenter i arbetet med riktiga kunder, säger Jungell.

Arcadahallen invigdes onsdagen 27 mars. I festen deltog cirka 120 inbjudna gäster. Invigningstalet hölls av Helsingfors biträdande borgmästare för kultur- och fritidssektorn Nasima Razmyar.

Under invigningen presenterades även de nya studentbostäderna, som främst består av ettor i enlighet med studenternas önskemål. Studentbostäderna i Fastighets Ab Majsporten ägs av Arcada tillsammans med Svenska handelshögskolan. Arcada har nu 610 studentbostäder på campusområdet i Arabiastranden.