Sandra Slotte
Specialsakkunnig, internationalisering
E-post:sandra.slotte
Pedagogie magister
Jag har koordinerande ansvar för Arcadas verksamhet inom det nationella Talent Boost-programmet för att locka och behålla internationella talanger i Finland. Detta kräver ett brett och djupt systematiskt samarbete med en rad aktörer och partners i samhället.
Jag fungerar som sekreterare för Arcadas internationaliseringsgrupp, som stöder genomförandet av Arcadas strategiska internationalisering genom samordning och uppföljning samt genom konkreta och strategiska åtgärdsförslag till ledningsgruppen.
Jag är också en invald medlem i EAIE:s (European Association for International Education) styrgrupp för strategi och ledning.
Jag är projektledare på Arcada för samarbetspartnerskapet Erasmus+ INTERLOCALITY - Increased Local Employability of International Degree Students 2022-2025. Projektet sammanför fyra yrkeshögskolor i Danmark, Tyskland, Finland och Nederländerna samt en organisation inom den tredje sektorn i Italien. Vi fokuserar på regionala behov av att behålla internationella examensstudenter och -alumner och hur högskolor kan bidra till en systemisk och flerpartsinriktad strategi som involverar små och medelstora företag, regeringar, kommuner, högskolor, aktörer inom den tredje sektorn samt de internationella studenterna och alumnerna själva.
Dessutom är jag en blivande student vid forskarutbildningsprogrammet för doktorander vid Centre for Higher Education Internationalisation vid Università Cattolica i Milano, Italien.
https://www.linkedin.com/in/sandraslott… Extern länk
Publikationer:
Balancing employability with ‘employer-ability’
European Association for International Education (EAIE), 2023
https://www.eaie.org/blog/employability… Extern länk
"Fast Expert Teams" som en metod för att lösa den komplexa frågan om att behålla internationella studenter i Finland, 2023
https://www.arcada.fi/sv/artikel/blogg/…
Tools and mental models for internationalising with society
European Association for International Education (EAIE), 2022
https://www.eaie.org/blog/ihes-mental-m… Extern länk
The Complexity of Internationalisation Calls for Collaboration
UAS Journal, 2022
https://uasjournal.fi/4-2022/the-comple… Extern länk
Behov av utökat nordiskt samarbete kring integration av högutbildade immigranter
Arcada, 2021
https://www.theseus.fi/handle/10024/512… Extern länk
Creating space for global and intercultural competence development through curriculum design
Arcada University of Applied Sciences, 2021
https://www.theseus.fi/handle/10024/512… Extern länk
Overcoming loneliness in a people-centred career
European Association for International Education (EAIE), 2021
https://www.eaie.org/blog/overcoming-lo… Extern länk
Internationalisation in Post-Corona Higher Education: What Will Change
Arcada University of Applied Sciences, 2020
https://www.theseus.fi/bitstream/handle… Extern länk
Future work skills in higher education - learning to be an international Intrapreneur
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa (TyöPeda)-project, 2020
https://www.theseus.fi/handle/10024/362… Extern länk
International alumni: the missing piece of the puzzle
UAS Journal, 2020
https://uasjournal.fi/4-2020/future-pro… Extern länk
Internationalisation at Home: The Road to Success
Arcada University of Applied Sciences, 2019
https://www.academia.edu/42116187/Inter… Extern länk
