Hyppää pääsisältöön
Arcada

Päävalikko

  • Opiskele Arcadassa
    • AMK-tutkinnot
    • YAMK-tutkinnot
    • Täydennyskoulutus
    • Hakijapalvelut
    • Avoin AMK
    • Kampus
    • Tutustu Arcadaan
    • Opinto-ohjaajalle
  • Tutkimus
    • Tutkimusalueet
    • Projektit
    • Julkaisut
    • Tutkijamme
    • Avoin tiede
    • Tutkimusblogi
  • Yhteistyö ja palvelut
    • Avoimen korkeakouluopetuksen päivät
    • Kumppanuudet
    • Palvelut
    • Tue meitä
  • Tietoa Arcadasta
    • Organisaatio
    • Akatemiat
    • Blogit
    • Kestävyys ja vastuullisuus
    • Tule meille töihin!
    • Yhteystiedot
    • Arcada shop
  • På svenska
  • In English
  • Etsi

Murupolku

  • Etusivu
  • Tutkimus
  • Tutkimusprojektit
  • Integration of LLMs into Interactive Educational Materials for IT Education

Integration of LLMs into Interactive Educational Materials for IT Education

Omistaja

Andrey Shcherbakov

Alkaa

2024-08-20

Loppuu

2025-07-31

Rahoitus

Fonden för teknisk undervisning och forskning

Organisaatio

School of Engineering, Culture and Wellbeing

Ympäristö

  • Arcada AI and Human Interaction Hub

Tausta ja päämäärä

Projektet syftar till att utforska hur man kan integrera stora språkmodeller (LLM) i pedagogiska stödverktyg, speciellt för att hjälpa studenterna att lära sig grunderna i IT-teknik. Vi vill under projektet undersöka hur generativa LLM:er kan anpassas till Blooms taxonomi för att stödja studenter på olika inlärningsnivåer. Samtidigt vill vi se hur Prompt Engineering (PE) kan förbättra kommunikationen mellan studenterna och de utbildningsverktyg som stöds av LLM:er.
Vi siktar p[ att skapa integration av LLM i digitala arbetsböcker, med hjälp av kommunikationsmodell Chain of Thoughts (CoT) och den sokratiska metoden. Dessa modeller/metoder används för att ge skräddarsydda, interaktiva inlärningsupplevelser som stimulerar analytiskt tänkande och djupare förståelse för nya koncept hos studenterna, samt ger dem omedelbar respons då de gör kodningsövningar.

Det finns en anmärkningsvärd osäkerhet i hur man på ett förutsägbart sätt kommunicerar med generativ AI för att säkerställa genereringen av tillförlitlig information. Flera metoder har utvecklats, inklusive Retrieval-Augmented Generation (RAG) och LLM-Agent Collaboration Framework with Agent Team Optimization.

Tavoitteet ja hyödyt

Pedagogiska arbetsböcker för IT-utbildning kräver en tydlig struktur och pålitlig interaktion som kan hjälpa en oerfaren student att tillägna sig de kunskaper och färdigheter som beskrivs i utbildningsprogrammet. För närvarande finns det inga kända system som tillhandahåller denna funktionalitet, och kapplöpningen för att bygga dem går i snabb takt. Sådana verktyg tros erbjuda högre utbildningsresultat till lägre kostnad, vilket gör utvecklingen av dessa system till en

Vi planerar att färdigställa en proof-of-concept-prototyp av en interaktiv arbetsbok för en grundläggande programmeringskurs på Arcada och utvärdera den med studenterna.

Kestävän kehityksen tavoitteet

4: Hyvä koulutus10: Eriarvoisuuden vähentäminen
Takaisin sivun alkuun
  • Arcada
    • På svenska
    • In English
  • Kysymyksiä? Ota yhteyttä
  • Saavutettavuus ja tietosuoja
Teema
  • Seuraa Arcadaa LinkedInissä
  • Seuraa Arcadaa Instagrammissa
  • Seuraa Arcadaa Blueskyssä
  • Seuraa Arcadaa Facebookissa
  • Seuraa Arcadaa Youtubessa
  • Jan-Magnus Janssonin aukio 1
    00560 Helsinki
    Suomi(Tarkastele missä Arcada sijaitsee Google Mapsissa.)
  • Puhelinnumero: +358 (0)294 282 699