Institutioner

Arcadas akademiska verksamhet är organiserad i fem institutioner.
Arcada erbjuder professionsinriktad högskoleutbildning och forsknings- och utvecklingsverksamheten är en integrerad del av utbildningen och fokuserad på strategiskt valda profilområden, där forskning och utveckling sker i överlärarledda lärarteam. Forskning och utveckling bedrivs i nätverk med forskningsinstitut och andra högskolor och universitet nationellt och internationellt.
Arcadas akademiska verksamhet är organiserad i fem institutioner. Varje institution leds av en prefekt.
- Institutionen för ekonomi och affärsanalys
- Institutionen för energi- och materialteknologi
- Institutionen för hälsa och välfärd
- Institutionen för kultur och media
- Institutionen för vård

Institutionen för ekonomi och affärsanalys
Spännande möjligheter, en internationell atmosfär och företagskontakter genomsyrar utbildningarna på institutionen för ekonomi och affärsanalys. Här förbereder sig mer än 900 studenter för det moderna näringslivet. Institutionen erbjuder tre utbildningar på bachelornivå (Företagsekonomi, Informationsteknik och International Business) och två utbildningar på masternivå (Big Data Analytics och International Business Management). Strävan på institutionen är att utbilda internationellt inriktade, innovativa personer med avancerat, professionellt yrkeskunnande.
Med fokus på nyfikenhet, öppenhet och samarbetsförmåga utbildar institutionen morgondagens experter för en snabbföränderlig arbetsmarknad. Inom våra utbildningar lägger vi också vikt vid självständigt ansvarstagande, hållbarhet och ledarskap. Utbildningarna arbetar med ett starkt fokus på företagssamarbeten och verkliga projekt. Inom business finns ett fokus på multikulturella team och en global arbetsmarknad. Utbildningsprogrammet i informationsteknik ger dig färdigheter för att bli expert på informationsanalys, genom att utveckla mjukvara och implementera maskininlärningsmetoder för smarta mjukvarutjänster. Utbildningarna har en digital vision gällande framtidens arbetsuppgifter.
På institutionen jobbar forskare, lärare och studenter sida vid sida i olika forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt. Vi tar även fram olika lösningar för näringslivet och samarbetar med företag. Ett av prioritetsområdena på Arcada och institutionen för ekonomi och affärsanalys är affärsutveckling och analytik med tyngdpunkt på analys av stora datamängder, maskininlärning, AI och robotik. Vi prioriterar även tvärvetenskapliga forsknings- och utvecklingsprojekt där studenter och undervisande personal från vår institution och institutionen för hälsa och välfärd samarbetar för att utveckla digitala hjälpmedel för vård och fysioterapi. Vi har också forskning inom digital marknadsföring med fokus på turism, e-handel och kundrelationshantering.

Institutionen för energi och materialteknologi
På institutionen för energi och materialteknologi studerar närmare 300 ingenjörsstudenter inom utbildningarna i Energi- och miljöteknik samt Material- och processteknik. Utbildningarna använder flera laboratoriemiljöer med verktyg för praktiska övningar, vid sidan av digitala planeringsverktyg och inlärningsplattformer.
Våra utbildningar ger färdigheter för framtidens kontinuerliga och mångprofessionella lärande och stöder samtidigt utvecklingen mot ett kolneutralt samhälle via teknologisk revolution. Utbildningarna i teknik ger kompetens för att kunna arbeta som expert för att skapa hållbara och digitala lösningar för samhällets och näringslivets behov. Institutionen utbildar centrala beslutsfattare för stora och mindre projekt som syftar till att ta i bruk nya teknologier för en hållbar framtid. Ingenjörer behöver kunna använda moderna verktyg för modelleringen och helhetsanalyser och förstå möjligheter och begränsningar som digitaliseringen i teknik och i arbetslivet ger. Evidensbaserat beslutsfattande för nya teknologier kräver att digitala data samt forskningsbaserad förståelse används smidigt och hållbart för smarta lösningar.
I dag och i framtiden behöver ingenjörer kunna planera funktioner material- och resurseffektivt samt beakta aspekter som berör cirkulär ekonomi och digitalisering. För att svara på framtidens kompetensbehov deltar institutionen aktivt i utvecklingsprojekt med flera nationella och internationella högskole- och företagspartners. Stora och mindre forskningsprojekt på institutionen initieras från samhällets och industrins teknologiska behov och baseras på praktiska tillämpningar för ekologisk hållbarhet. Engagerade studenter och personal på institutionen jobbar sida vid sida i forskningsprojekt för att hitta lösningar inom hållbar materialteknik, digital tillverkning och förnybar energi.

Institutionen för hälsa och välfärd
På Institutionen för hälsa och välfärd finns ca 650 studenter och 25 anställda. Med öppenhet och innovation som ledord utbildar institutionen morgondagens experter för en arbetsmarknad i konstant förändring. Inom våra utbildningar lägger vi vikt vid hållbarhet och etisk medvetenhet, hälsofrämjande och ledarskap för att våra utexaminerade ska utveckla de kompetenser som krävs inom sina branscher och även kunna driva utvecklingen inom dem vidare.
Till institutionen hör fyra bachelorutbildningar: Ergoterapi, Fysioterapi, Idrottsinstruktör och Socionom. Vi har även en masterutbildning: Social- och hälsovårdstjänster för framtida välfärdssamhälle. Masterutbildningen riktar sig till utexaminerade inom social- och hälsovård samt idrott. Vi är måna om att möta samhällets och arbetslivets behov av utbildning och samarbetar gärna kring olika utvecklings- och utbildningsprojekt tillsammans med arbetslivets aktörer.
Forskning, utveckling och innovationsverksamheten kopplad till institutionen betonar social hållbarhet och är relaterad till lokala och globala utmaningar i framtidens social- och hälsovård samt idrottsfält. Ett person- och familjecentrerat perspektiv finns integrerad i den forskning vi gör. Likaså betonas ett brukarorienterat perspektiv. Vi har även en växande forskningsaktivitet kring smarta lösningar och teknologi inom hälso- och socialvård samt idrott. I vår forsknings- och utvecklingsverksamhet samarbetar vi aktivt med regionala aktörer. Vi har även starka nordiska nätverk.

Institutionen för kultur och media
Institutionen för kultur och media inspirerar till kreativitet och innovation. Vi på Arcada ser det som vårt specialuppdrag att utbilda proffs inom online media, film, tv och kulturproducentskap på svenska. På vår institution studerar närmare 300 studenter inom utbildningarna Mediekultur, Kulturproducentskap och Media Management.
Vi fäster blicken vid de utmaningar och möjligheter som uppstår då kulturen och samhället i allt högre grad medieras. Därigenom kan vi – genom samarbete med huvudaktörer inom kultur- och mediebranschen – undersöka, analysera och bedriva forskning om både gårdagens och dagens trender och föreslå lösningar för att stärka och förbättra dem. Våra medarbetare och studenter är därför ofta involverade i banbrytande projekt som gör verklig skillnad på fältet, som till exempel lanseringen och tillämpningen av nya teknologiska modeller inom digital produktion och scenkonsten.

Institutionen för vård
Institutionen för vård kännetecknas av kvalitet och lång erfarenhet. På institutionen för vård, som har närmare 700 studenter, uppmanar vi till en ständig uppdatering och inhämtning av ny kunskap och stöder studenten till självständighet och ansvarstagande. Våra utbildningar förbereder för arbete inom interprofessionella team med beredskap för de ökade kraven på kompetens i digitala och teknologiska färdigheter. Institutionen erbjuder sex utbildningar på bachelornivå: två olika linjer för sjukskötare (en på svenska och en som är tvåspråkig), Hälsovårdare, Barnmorska, Förstavårdare och Nursing, samt en på masternivå: Leadership for Nordic Healthcare. På Institutionen för vård vet vi att empati och nyfikenhet är nyckeln till att utbilda kunnig och kompetent arbetskraft som på allvar kan göra skillnad i vårdverkligheten.
Vi förser studenterna med vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap som ger dem grundfärdigheter att arbeta inom vårdens olika kontexter, såväl inom det offentliga som inom den privata sektorn. Våra bachelorutbildningar ger sjukskötarbehörighet i Finland enligt den nationella lagstiftningen och EU-direktiv. Simuleringspedagogik är ett centralt pedagogiskt koncept i bachelorutbildningarna. Genom simulering möjliggör och förstärker vi studenternas lärande i vårdandets konst i en trygg miljö. Vår masterutbildning är en engelskspråkig onlineutbildning som utgår från problembaserat lärande.
Vårdvetenskap är ett metabegrepp som rymmer flera olika forskningsteman vid institutionen för vård. Studierna vid Arcada fokuserar på hållbart arbete inom vården och den digitala vården med en stark nordisk anknytning. Vi tror att vår forskning kan främja ett innovativt och spännande vårdarbete för framtiden. Vårt utvecklingsarbete bidrar till ett hälsosammare och mer hållbart liv, en digital vård som är etiskt sensitiv och en vård där personalen känner arbetsglädje, empati och stolthet. Våra studenter både på bachelor- och på masternivå välkomnas med i vår forskning på samma sätt som vi välkomnar vårt omgivande samhälle att delta i våra strävande till att bibehålla en högklassig evidensbaserad vård på svenska i Finland.