European Paramedic Curriculum (EPaCur)
Bakgrund och ändamål
Utvecklingen av hälsovårdservice och dom märkbara ändringarna i demografiska grupperna har satt en press på hälsovårdens service och ambulanspersonal, som kan bestå av sjukskötare, förstavårdare och sjuktransportörer. Denna ändring har även påverkat prehospitala verksamheten, som har ändrat från en traditionella rollen som första hjälp, stabilisering och snabb transport till mera avancerad diagnostik i akuta situationer samt aktiv samverkan med ytterligare hälsovårdsinstanser och påbörjan av vård som tidigare utförts på sjukhus. Detta ställer höga krav på kunskap och nivå för förstavårdare.
Gränsöverskridande samarbete i bl.a. storolyckor kräver att förstavårdare har jämförbar kunskap och jämförbara service mellan länderna. På grund av detta har en högre utbildning för förstavårdare krävts. Flera länder utbildar förstavårdare på högskolenivå men utbildningsnivån skiljer sig trots det mellan europeiska länderna och t.om. inom norden; vissa länder kräver högskoleexamina medan andra har kortare kurser och lägre akademisk nivå. Två länder (Finland och Sverige) har lång erfarenhet i utbildning av prehospitalt specialiserad vårdpersonal, Norge påbörjade för ca. fem år sedan och Danmark och Island i skede att starta upp utbildningar på högskolenivå. Fyra nordiska länder har därför initierat samarbete för skapa en modell utbildningsplan för en högskoleexamina i förstavård (BSc Paramedic; 180 ECTS eller mera). Som bredare målsättning kunde denna modell även möjligen användas i resten av Europa för motsvarande bruk.
En koordinerad utbildningsplan kunde ytterligare förstärka samarbete universitet emellan och möjliggöra gemensamma kurser.
Målsättningar och nyttan
Målet uppnås igenom förbestämda steg och arbetspaket. Dessa är:
1) Att samla information om skillnaderna i förstavårdarutbildning mellan dom deltagande länderna
2) Att jämföra studieplaner och nutida situationen
3) Att utreda dom juridiska aspekterna som påverkar förstavårdararbetet; finns det skillnader eller behov för korrigeringar?
4) Vilken form av utbildning är mest ändamålsenlig; distans, online, pratiska simuleringar. Hur kunde man göra studierna tillgängliga för möjligast många oberoende boende?
5) Att utveckla en modellstudieplan som tar fasta på dom aktuella problem som uppkommer i professionen och har ett framtidsperspektiv.
Samhällelig inverkan
Långtids inverkan är att utveckla förstavårdens utbildning på högskolenivå samt koordination mellan dom nordiska länderna gällande förstavårdsutbildning. Förbättrade möjligheter till samarbete över gränser mellan studerande och lärare. Eftersom Intellectual Output-resultatet kommer att vara tillgängliga för andra universitet, kommer dom att kunna utnyttjas av andra europeiska länder.