Kotimaiseen Oululainen Pullava-pitkoon yhdistetään muun muassa iloisuus, ystävällisyys ja sosiaalisuus. Näin kertoo tutkimus, jonka Arcada teki 18–24-vuotiaiden kuluttajien parissa Fazer Bakeryn toimeksiannosta. Nelisenkymmentä Arcadan liiketalouden opiskelijaa on syksyn aikana analysoinut Oululainen Pullava-pitkoa ja sen tuotemerkkiä.

Fazer Bakery tuntee tuotteensa hyvin, mutta yhtiössä ollaan uteliaita tietämään, miten nuoriso suhtautuu pullapitkoon, joka on koristanut suomalaisten kahvipöytiä jo iloiselta 1970-luvulta lähtien.

– Toimeksiantoon on sisältynyt muun muassa Oululainen Pullava-tuotemerkin persoonan, pakkauksen, tuoteversioiden ja mainosmateriaalin analysointi, kertoo yritysvalmentaja Mervi Hernberg, joka on vetänyt kurssia yhdessä lehtori Christel Willförin kanssa. Opiskelijat ovat kurssin aikana myös kehitelleet uusia tuoteideoita.

Opiskeliat ovat analysoineet tuotemerkkiä ryhmissä eri näkökulmista ja erilaisin tutkimusmenetelmin. Tavanomaisten kyselyjen lisäksi pari opiskelijaryhmää on tehnyt kohderyhmähaastatteluja, ja yksi ryhmä on analysoinut Oululainen Pullavan verkkomainonnan tehoa muun muassa Eye Tracking-tekniikalla.

– Ryhmä on saanut jatkuvasti ohjausta työn ohessa, Mervi Hernberg kertoo. Opiskelijoilla on ollut kurssin aikana erilaisia tehtäviä. Lopuksi järjestettiin yhteinen esittelytilaisuus, jossa ryhmät esittelivät työnsä opettajille ja muille opiskelijoille sekä toimeksiantajalle, jota edusti Katri Perälä, Fazer Bakeryn Senior Insight Manager.

Fazer Bakeryssa ollaan tyytyväisiä monitahoiseen tutkimukseen sekä opiskelijoiden sitoutumiseen ja osaamiseen.

– Tässä projektissa kaikki oppivat jotakin. Olemme saaneet tuotemerkkianalyysin avulla arvokasta tietoa tuotteestamme ja nuorison ajatusmaailmasta. Olemme hyvin iloisia rehellisestä palautteesta, jota opiskelijat ovat meille erittäin ammattimaisesti esitelleet, Perälä kiittelee. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa on ollut virkistävää, joten ryhdymme siihen ilomielin myöhemminkin.

Opiskelijat ovat myös analysoineet markkinointimateriaalia myymälöissä Mystery Shopping-tekniikalla ja tutkineet, miten Oululainen Pullava erottuu kilpailevien tuotteiden joukosta.

– Monien eri tutkimusmenetelmien avulla saadaan kattava kuva tuotemerkistä, Hernberg kertoo.

Oululainen Pullava-tuotemerkin analysointi on innostanut opiskelijoita. Heidän mielestään kurssin parasta antia onkin ollut se, että he ovat päässeet tutkimaan kurssin teemaa eli kuluttajakäyttäytymistä käytännössä. Tosielämän case-esimerkit tarjoavat opiskelijoille työelämässä tarvittavaa kokemusta esimerkiksi tiimityöstä ja viestinnästä.

– Opiskelijoista on ollut hauskaa käsitellä tunnettua tuotemerkkiä, joka on monille tuttu jo lapsuudesta, Hernberg sanoo.

Arcadan liiketalouskoulutus ja Fazer ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Arcadan opiskelijat ovat viime vuosina muun muassa suunnitelleet Fazerin eri tuotteisiin liittyviä tapahtumia ja kampanjoita.

Haluaisitko yhteistyöhön kanssamme?

Kiinnostaisiko sinua yhteistyö Arcadan opiskelijoiden ja asiantuntijoiden kanssa? Ota yhteyttä yritysvalmentaja Mervi Hernbergiin (mervi.hernberg@arcada.fi) tai alumnikoordinaattori Mia Ingmaniin, (mia.ingman@arcada.fi), niin kerromme lisää eri mahdollisuuksista.

Koulutus