Arcada
Arcada

I denna guide hittar du information om vad varumärket Arcada är och riktlinjer för hur vi uppnår en enhetlig känsla av vårt varumärke.

Varumärkes­attribut

Våra tre varumärkesattribut smart, mänsklig och nyfiken utgör grunden för hela varumärket Arcada. Det är dessa attribut som vi vill att omvärlden ska associera oss med och som styr vårt varumärkesarbete.

Varumärkesattribut Smart

Beskrivning

Vi är smarta genom att skapa hållbara och samhällsrelevanta lösningar för en bättre morgondag. Vi lever i nuet, men har samtidigt blicken stadigt riktad mot framtiden. Genom att samarbeta gränsöverskridande, tillvarata erfarenheter på ett brett plan och våga göra annorlunda, hålls vi i framkanten av utveckling. Vi anpassar oss fort till de krav omvärlden ställer och arbetar målmedvetet för ett välmående samhälle.

Varumärkesattribut Mänsklig

Beskrivning

Vi är mänskliga genom att visa respekt och vara inkluderande. Vi ser människan i varje individ och hos oss behandlas alla jämställt och likvärdigt. För oss är mångfald en självklar styrka. Vi engagerar, uppmuntrar och skapar trygga sammanhang där alla lär genom att göra, med utrymme att växa. I vår verksamhet är studenterna i fokus och allt vi gör utgår i första hand från studenternas perspektiv.

Varumärkesattribut Nyfiken

Beskrivning

Vi är genuint nyfikna och intresserade av vår omvärld. Genom att granska, ta reda på och ifrågasätta håller vi oss à jour med samhällsutvecklingen. Vår nyfikenhet är en drivkraft för nytänk och innovation, vilket i sin tur leder till betydelsefulla kunskapsutbyten och forskarrön. Samtidigt är nyfikenheten en viktig del av vår kreativitet: Vi tar fram nya idéer, utvecklar dem och förverkligar dem för att bidra till ett bättre samhälle.

Vi skapar förutsättningar för
ett givande och hållbart liv.

Tonfall

Arcadas tonfall, eller tone of voice, är förankrat i våra varumärkesattribut. Tonfallets uppdrag är att framhäva dessa och göra Arcadas värderingar och identitet mer igenkännbara, även utan visuella uttryck. Tonfallet berör inte vad vi säger, utan hur vi säger det.

Hur uppnår vi detta tonfall?

Engagerande

Respektfull

Tydlig

Engagerande

Vi skriver på ett aktivt och intresseväckande sätt. Vi känner vår målgrupp och anpassar ordval och innehåll med den i åtanke. Vi använder ett personligt tilltal med ett positivt och motiverande tonfall. Våra texter är lätta att ta till sig och uppmuntrar läsaren till att agera.

Respektfull

Vi inkluderar alla i vår kommunikation och undviker laddade ord. Vårt sätt att kommunicera är öppet och sakligt och vi undviker ord som lätt kan missförstås eller misstolkas. Vi signalerar att man kan närma sig oss med låg tröskel genom att skapa en kamratlig och förtroendeingivande känsla i våra texter. Vi använder oss av aktuella men neutrala ord och lovar inte saker vi inte kan hålla.

Tydlig

Vi använder oss av klarspråk och skriver texter som är begripliga för läsaren. Vi väljer vanliga, välkända och entydiga ord och formuleringar. Våra texter är konkreta och det finns klara samband mellan meningarna. Vi använder ett ledigt men korrekt språk och uttrycker oss kort och koncist.

Exempel på dåligt tonfall

På Arcada kan man studera hållbar företagsekonomi i en internationell miljö samtidigt som man utvecklar sitt kunnande inom digitalisering. Studierna innehåller specialiseringsalternativen marknadsföring, logistik, turism och ekonomistyrning för att erbjuda en helhetsbild av det företagsekonomiska området. Utbildningen ger en bred yrkeskompetens med behörighet att arbeta med affärsrelaterade uppgifter.

Passivt, opersonligt, motiverar inte till handling, engagerar inte, krångliga ord.

Exempel på bra tonfall

Vill du studera hållbar företagsekonomi i en internationell miljö samtidigt som du får digitala kompetenser? Då är det här utbildningen du letar efter! På vår tradenomutbildning kan du specialisera dig inom antingen marknadsföring, logistik, turism eller ekonomistyrning, vilket ger dig utmärkta förutsättningar att jobba inom det moderna näringslivet.

Exempel på dåligt tonfall
Exempel på dåligt tonfall

Arcada är en yrkeshögskola som erbjuder studiemöjligheter med fokus på inlärning och personlig utveckling. Högskolan utbildar på bred front och riktar sig till både de som står inför sitt första yrkesval och de som redan avlagt en tidigare utbildning. Arcada är verksam inom flera branscher och utbildningsverksamheten präglas av en lyhördhet för arbetslivets behov.

Opersonligt, motiverar inte, saknar målgruppstänk, känns inte välkomnande.

Exempel på bra tonfall
Exempel på bra tonfall

Att lära sig, att växa som människa och att även vid sidan om studierna hitta det som får hjärtat att slå – studielivet som väntar är början på en omtumlande och inspirerande resa. Oavsett om du just tar första stegen i din karriär, eller redan befinner dig mitt i arbetslivet, erbjuder Arcada utbildningar och kurser som ger dig bästa tänkbara förutsättningar att möta framtiden.

Exempel på dåligt tonfall
Exempel på dåligt tonfall

Forskning, utveckling och innovation innebär att man genom systematiskt och metodiskt arbete producerar ny kunskap och tjänster. Arcadas forskning är förankrad i utbildningen och arbetslivets behov. Innovationsverksamheten följer riktlinjerna i den nationella vägkartan för FUI-verksamhet. Högskolan upprätthåller specialkunnande inom AI och maskininlärning, hälsa och välfärd och cirkulär ekonomi.

Krångligt, passivt, oengagerande, svårt att förstå och ta till sig, uppmuntrar inte till vidare läsning.

Exempel på bra tonfall
Exempel på bra tonfall

Arcada erbjuder en innovativ forskningsmiljö med en stark interaktion mellan undervisning och forskning. Vår ambition inom forskningen är att skapa lösningar som är smarta och globalt relevanta. Vi jobbar för att säkra ett gott liv, ett dynamiskt arbetsliv och ett rikt kulturliv. Därför har vi lyft AI och maskininlärning, hälsa och välfärd och cirkulär ekonomi som fokusområden för vår forskning.

Under­varumärken

Arcada följer en varumärkesarkitektur som kallas för hybridstruktur. Med detta avses bruk av ett huvudvarumärke, under vilket vissa särskilda undervarumärken kan ingå.

Under­varumärken

Undervarumärken på Arcada finns till för tjänster som riktar sig till externa kunder/större externt finansierade projekt och andra helheter där det finns ett behov av att lyfta fram leverantören som en egen enhet.

Arcadas symbol och ordet "Arcada" ingår alltid i våra undervarumärken och deras logon. Detta gör vi för att skapa en så tydlig koppling som möjligt till högskolan.

Visuell identitet

Arcadas varumärke framträder överallt där vi är synliga, i allt från webbdesign och annonsering till kontorsinredning och fasadskyltning. Vår visuella identitet ska vara sammanhängande och genomsyra alla delar där vi syns, oberoende om det är fråga om en PowerPoint-presentation, ett videoklipp eller en affisch. Subjektiva uppfattningar om vad som är fult eller snyggt är inte det relevanta här, utan det viktiga är att vi är konsekventa då vi uttrycker Arcadas visuella identitet.

Visuell identitet Logo

Arcada
Arcadas logotyp

Visuell identitet Logo

Arcadas logo är det viktigaste enskilda elementet i vår visuella kommunikation. Den består av en symbol samt namnet. Symbolen kan användas separat men logotypen används endast i kombination med symbolen.

Logon kan användas som svart eller vit beroende på bakgrundens färg.

Visuell identitet Typografi

Futura Pt

Futura Pt är Arcadas mest mångsidiga font och används i så gott som all text.

Arial

Arial används i interna mallar gjorda för medarbetare och studenter.

Visuell identitet Färger

Huvudfärger

Lila

Ljus­lila

Extra #1

Orange

Ljus­orange

Extra #2

Blå

Ljus­blå

Visuell identitet Färger

Arcadas huvudfärg är lila. Färgen står för bland annat ambition, kreativitet och personlighet. Samtidigt uppfyller färgen tillgänglighetskraven på högsta möjliga nivå då den kombineras med vitt.

Orange och blå fungerar som sekundärfärger. Varje färg har en ljusare variant för att möjliggöra mer harmoniska helheter.

Visuell identitet Fotografier

På Arcada möts en mångfald av människor sett till bland annat etnicitet, kön, ålder och expertisområden. Vi ser vår mångfald som en styrka, och det är viktigt att den avspeglas i vårt bildmaterial.

Som modeller för fotografierna agerar huvudsakligen studenter, alumner och/eller personal från Arcada.

Fyra personer som sitter vid ett bord som diskuterar kring det som de läser.
En person som med ryggen vänd mot kameran som pratar med två andra.
Tre personer som tittar ner på en tablet.
En person som tittar på en annan person som är delvis utanför bilden.
Två personer som samtalar utomhus.

Visuell identitet Ikoner

Vi använder monokromatiska (enfärgade) ikoner med fokus på simpla former och mjuka kurvor. Ikonerna ska vara enkla att uppfatta, och därför har vi valt att använda solida ikoner.